Predstava ,,Malo o duši“Vislave Šimborske, u adaptaciji, režiji i izvođenju glumice CNP-a Varje Đukić, na repertoaru Nikšićkog pozorišta je u četvrtak, 30. novembra, sa početkom u 20 sati. Muziku je komponovala Nina Perović, a izvodi je Ana Rašović, violinistkinja. Poeziju Vislave Šimborske prevela je Biserka RajčićOvaj pozorišni komad koji je premijerno izveden 24. maja, ove godine u Tivtu, nastaoje u koprodukciji Centra za kulturu Tivat, Kraljevskog pozorišta Zetski dom i Ratkovićevih večeri poezijeCijena ulaznice je 3 eura. Ulaznice su u prodaji na biletarnici Nikšićkog pozorišta, od ponedjeljka, 30. novembra do dana izvođenja predstave, od 10 do 20 sati.

Predstava Malo o duši je adaptacija 14 pjesama poljske pjesnikinje Vislave Šimborske, dobitnice Nobelove nagrade za književnost 1996.godine. Kolaž iz zbirke Trenutak“ je dominantan pristup u oblikovanju forme čitave predstave, kroz nekoliko segmenata kojima se u vidu dijaloga, pratnje i diskretnog muzičkog sjenčenja, oblikuje čitanje poezije Šimborske. Solo violina, kao aktivni učesnik na sceni, uz predhodno snimljen i muzički oblikovan audio zapis i ljudski glas, organska su cjelina iz koje se reprodukuje ovo specifično i nadasve zanimljivo čitanje poezije. Projekcija grafičkih sadržaja i teksta širom scene, vizuelni su okvir kreativnog doživljaja i artikulacije prezentovanog sadržaja.

Varja1

Varja Đukić na sceni Nikšićkog pozorišta

„Izbor je diktirala dramaturška ideja da se u tri nivoa razvije monološka, dijaloška i konačno poezija koja izlazi svjesno tematski u dijalog ne samo sa čitaocem pojedinačno, već sa grupama, narodima, čovječanstvom. U prvom dijelu pjesme:'Trenutak', 'Oblaci', 'Negativ', 'Ćutanje bilja', 'Rani sati', 'Djevojčica svlači čaršaf sa stola' razvijaju odnos faktogrfije pjesnikinje smrti. dok se upravo odvija neka vrsta buđenja, rađanja prvobitne dimenzije – portage za relativizaciom trajanja . Naslovna pjesma 'Trenutak' upravo je pokušaj apsolutne relativizacije vremena. Slijede pjesme koje se razvijaju ritmički i muzički, mijenjaju poziciju sagledavanja sopstvene pozicije u odnosu na jezik, prirodu, pol, drugi pol, ljudski rod, ontologiju, antropologiju, biologiju, filozofiju, sociologiju, politiku, fiziku…. U drugom dijelu, pjesme:'Tušta i Tma', 'Tri najneobičnije riječi', 'Iz sjećanja' i 'Lista uzete',uzimam kao situaciju u kojoj realizujemo karnevalizacije prirode pjesništva – pjesnikinje, glas razmjenjuje dijaloški sa publikom. U trećem, karnevalizacija, poezije koja samu sebe kao subjekta relativizuje, svoje domete, ulogu, društvene funkcije, preobrati se u direktnu, angažovanu i neupitnu etičku poziciju. Počinje upravo pjesmom po kojoj predstavi dajem naziv Malo o duši. Proces rada na predstavi je tragalački u svakom od pozorišnih jezika: glumi, govornoj fakturi, muzici, koreografiji, likovnosti, korišćenju audio i video elemenata kojima možemo doprijeti do spoznaje cjelovite biografsko poetske uloge Vislave Šimborske, na stavove o sopstenim egzistencijama.Njene su pjesme, svaka pojedinačno, kao sekvence, dinamične i zaokuružene unutar sebe. Muzika u predstavi predstavlja bitan dramaturški sloj. Kroz nekoliko različitih segmenata, u vidu dijaloga, pratnje ili diskretnog muzičkog sjenčenja, zvučno oblikuje čitanje poezije Šimborske. Kolaž, kao dominantan pristup u oblikovanju forme čitave predstave, podebljan je muzičkim slojem (zaokruženim muzičkim cjelinama koje se jedna na drugu nadovezuju), koji čine tri segmenta: solo violina kao aktivni učesnik na sceni, prethodno snimljen i muzički oblikovan audio zapis koji se reprodukuje sa zvučnika, kao i specifičan tretman glasa glumice, koji je elektronskim putem na različite načine modifikovan“, zapisala je glumica Varja Đukić.

Go to top