U susret obilježavanju jubileja – 135 godina pozorišne tradicije u Nikšiću i Dana Nikšićkog pozorišta, objavljen je novi, 35–i broj časopisa „Pozorište“. Jubilarni broj časopisa tematski je posvećen istoriji dramske umjetnosti ne samo u Nikšiću, već u Crnoj Gori. Pored naslova koji govore o bogatoj pozorišnoj istoriji na ovom prostoru, na stotinjak stranica „Pozorišta“, čitaoci mogu pročitati informacije o najnovijoj produkciji teatarskih kuća u Crnoj Gori, temat o stvaralaštvu Živka Nikolića i dramu „Savršeno loš dan“, Jelene Lele Milošević. Kao poklon čitaocima objavljujemo i reprint izdanje tri prva broja časopisa iz 1956.godine. Časopis u elektronskoj formi (PDF-u) možete pronaći na kraju ovog teksta, kao i meniju Izdavačka djelatnost, u linku Časopis Pozorište.

Njegujući kulturu sjećanja kao obavezujući civilizacijski kod, u tekstu Magija teatra objavljena je trinaestoipodecenijska hronologija pozorišnog života u gradu podno Trebjese, sa svim njegovim kontinuitetima i diskonuitetima, usljed ratnih sukoba i bespravednog administrativnog gašenja. Poznati crnogorski reditelj Blagota Eraković u autorskom tekstu Narodno pozorište – lijepa uspomena, pored sjećanja na uspješan rad tog Teatra u Nikšiću, govori o pogubnosti odluke o njegovom gašenju u drugoj polovini minulog vijeka. Eraković piše i o posljedicama ukidanja pozorište u još četiri grada: Cetinju, Kotoru, Pljevljima i Podgorici i njihovom sjedinjavanju u tadašnje Titogradsko, današnje Crnogorsko narodno pozorište. Još jedno poznato crnogorsko i jugoslovensko rediteljsko ime – Nikola Vavić, u formi intervjua , govori slikovito o počecima svoje karijere u Narodnom pozorištu u Nikšiću, gdje je radio kao reditelj i direktor drame. Akademik Sreten Perović objavljuje tri naslova iz svoje knjige „Crnogorci na sceni“. U naslovu Patrija i teatrija, Perović studiozno piše o razvoju scenske umjetnosti u crnoj Gori. Čitaoci iz tog teksta mogu saznati da su neki oblici scenskog izražavanja bili prisutni još u helinističkom dobu. O razvoju pozorišta u Crnoj Gori kroz vjekove, piše i publicista Luka I. Milunović. Publicista Sreten Perović piše o Narodnom pozorištu u Kotoru i Pljevljima, koja su osnovana nakon Drugog svjetskog rata i koja su kao takva radila sve do njihovog gašenja početkom druge polovine minuolog vijeka. U Pljevljima danas nema pozorišta i ono je sam u snovima Pljevljaka. Kotor, iako ima najdužu pozorišnu tradiciju u Crnoj Gori, takođe, nema pozorište. U tom drevnom gradu postoji već decenijama poznati Festival pozorišta za djecu. Projekat za osnivanje pozorišta u tom gradu je urađen, ali se od toga nije mnogo odmaklo. U Bijelo Polju pozorišni život se, pod okriljem amaterizma odvijao od početka XX vijeka sve do prije dvije godine, kada je u tom gradu na obali Lima osnovano Pozorište, producentskog tipa, koje radi u sklopu tamošnjeg Centra za kulturu. Teatrolozi i publicisti u svojim autorskim tekstovima ukazuju na neophodnost osnivanja pozorišta u gradovima u kojima je ono postojalo.

Ove godine navršavaju se tri decenije od produkcije „Iskušavanje đavola“, zadnjeg igranog filma iz bogatog opusa režisera Živka Nikolića. Profesor dr Zoran Koprivica u tematu, naslovljen Stvaralaštvo Živka Nikolića, piše o Nikoliću kao reditelju jedinstvene poetike i estetike.

U informacijama o aktuelniostim iz crnogorskih pozorišnih kuća, najavljujemo premijeru predstave „Čekajući Godoa“, u Crnogorskom narodnom pozorištu. Gradsko pozorište priprema novi projekat za Večernju scenu, „Kozocid“, autorke i rediteljke Vide Ognjenović. U Kraljevskom pozorištu Zetski dom nedavno su počele probe na novom komadu, koji se radi po motivima Čehovljeve „Tri sestre“.

U vom broju „Pozorišta“ kao poklon čitaocima objavljemo reprint izdanja tri prva broja časopisa „Pozorište“, u kojima se čitaoci mogu upoznati sa bogatstvom pozorišnog stvaranja sredinom minulog vijeka, kao i fantastične kritičke note šekspirologa Huga Klajna i poznatog glumca, dramskog pisca i reditelja Veljka Mandića.

 

Pozoriste br. 35

Go to top