„Ja sam ona koja nisam“Mate Matišić, režija Vito Taufer, Crnogorsko narodno pozorište.
Jubilarni XX „Međunarodni festival glumca“ u Nikšiću odvija se pod motom „Život za po(d)nijeti“. Selektorka glumica i producentkinja Jelena Stajkovac selektovala je pet predstava za takmičarsku selekciju „u ovom nemilosrdnom vremenu, stoji u njenom obrazloženju, moramo pogledati duboko unutar sebe a teatar nam taj vid samosuočenja omogućava teatar“. Svih pet selektovanih predstava („Gard“ teatra ITD, „Obraćanje naciji“, Ateljea 212, „Svet mogućnosti“ nastala u koprodukciji Srpskog narodnog pozorišta, East West Centra, Plesnog centra „Tala“ i Grada teatra iz Budve, predstava „Edvard II, Teatra „Jordan H.K. Džinot“ iz Velesa i Dramskog teatra „Masalitinov“ iz Plovdiva i predstava „Ja sam ona koja nisam“, Crnogorskog narodnog pozorišta bave se apsurdom egzistencije, nadapsurdom koji živimo, pozicijom čovekom koji je daleko od celovitosti i pitanje koliko svesno za njom traga.
„Ja sam onaj koji jesam“, progovorio je Bog Mojsiju iz plamtećega grma i na taj način saopštio: Ja postojim. Predstava „Ja sam ona koja nisam“ Mate Matišića u režiji Vita Taufera bavi se pozicijom žene kao one koja nije. preispituje poziciju ženu, a i uloge koje su nam zadatke kontestom u kom smo i porodičnim i društvenim sistemima čiji smo deo. Ova predstava integriše tri jednočinke „Crnogorska Lolita“, „Porno film“ i „Žena devojčica“ pri čemu su narativne linije, tematski motivi spojeni kroz perspektivu glavnih ženskih likova. Dramaturg Stefan Bošković promišljeno prati ritam Matišićeve drame koja govori o porodičnim sistemima i odnosima unutar njih, o odnosu sredine u kreiranju slika kojem imamo o sebi, interpersonalnim odnosima. Tauferova režija naglašava strukturu narativa koja vas stalno poziva na suočavanje sa svetom kom pripadate i preispitivanje pozicije unutar tog sveta, ritmom jezika vas poziva na suočavanje sa onim što (možda) ne želite osvestiti.
Matišić uporno postavlja pitanja i traži odgovore, zna da je odustajanje od pitanja jednako prepuštanju samozaboravu. Glumačka igra je zrela, glumački tim u kom su: Anđela Marunović, Nikola Vasiljević, Gorana Dragašević, Srđan Grahovac, Žaklina Oštir, Jelena Nenezić, Dejan Đonović, Ana Vučković, Zoran Vujović, Lazar Dragojević, Davor Dragojević, Varja Đukić, Izudin Bajrović, Lazar Đurđević uspeva da stvori osećaj zajednice na sceni. Svako svoj lik igra zaokruženo i u tačnoj relaciji sa ostalima. Kostim Line Leković prati karaktere aktera i tok priče. Muzika (Mate Matišić) podražava atmosferu predstave, daje okvir naraciji, dok scenografija Lazara Bodrože oblikuje prostor u skladu s dramaturgijom.
Kako je ovo međunarodni festival u čijem je središtu glumac i njegova igra parafraziraću reči glumca Zijaha Sokolovića na otvaranju festivala da se glumačka igra dešava između istine i stvarnosti. Festival je mesto susreta, ali i mesto drugačijeg protoka vremena. Festival glumca u Nikšiću u prostoru koji stvara za vreme njegovog trajanja čini od publike aktivne učesnike u stvaranju festivala.
Nataša Gvozdenović